Hoe selecteert u een rietdekker?
Omdat een rieten dak laten maken (of laten onderhouden) een zaak van vertrouwen is kan het zoeken van een rietdekker die bij u past best lastig zijn.
Uzelf goed laten informeren over twee of drie rietdekkers is daarbij veel beter dan tien offertes opvragen.
In de praktijk gaat het in het ideale geval ongeveer als volgt:
U informeert uzelf over het produkt rieten dak, bijvoorbeeld door deze internet site (of de site van de Vakfederatie Rietdekkers) goed door te nemen.
Zo wordt u een goede gesprekspartner voor de rietdekker en kunt u wat hij zegt op waarde proberen te schatten.
U vraagt referenties op in de buurt:
Wat is de ervaring met rietdekkers?
Wat zijn de sterke en zwakke punten?
Welke bedrijven zijn lid van de brancheorganisatie?
Alleen rietdekbedrijven waarvan de ondernemer het vakdiploma rietdekken bezit kunnen lid worden van de Vakfederatie Rietdekkers.
Bovendien;, rietdekbedrijven die te vaak niet aan de norm voldoen, of een probleem veroorzaken (door een tekort aan vakmanschap en/of ondernemersvaardigheden) en dit probleem niet adequaat oplossen wordt het lidmaatschap van de Vakfederatie ontnomen.
Om hun lidmaatschap kenbaar te maken mogen alleen de leden het logo gebruiken.
U bent zich hier al aan het inlezen over riet en alles wat daarmee samenhangt.
U probeert uzelf ruim te informeren.
U vraagt nu twee of drie rietdekkers om een offerte uit te brengen.
U moet de rietdekker natuurlijk goed informeren over uw wensen en tegelijk kan de rietdekker u dan voorlichten over de mogelijkheden.
U kunt dit doen in de vorm van een gesprek bij een bestaand object of door het sturen en/of bespreken van een tekening.
U moet het in ieder geval eens worden over het bestek.
Vraag in ieder geval ook een paar referenties, bijvoorbeeld 3 tot 5 panden.
Vervolgens brengt de rietdekker(s) offerte(s) uit.
Beoordeel de offertes, stel aanvullende vragen en ga kijken op de referentie adressen.
Het blijkt keer op keer dat de geïnteresseerde klant de kwaliteit redelijk kan beoordelen.
Ga eventueel met eerdere opdrachtgevers (de bewoners) praten.
Het is soms verbazingwekkend hoe gemakkelijk opdrachtgevers een willekeurige rietdekker de opdracht geven voor het maken van een nieuw dak.
Toch een behoorlijke investering terwijl dezelfde opdrachtgevers, wanneer zij een nieuwe auto of wasmachine kopen (een standaard produkt uit de winkel en vaak voor veel minder geld) zij dit pas doen na zich uitgebreid voorbereid te hebben, vaak ook via bezoeken aan meerdere bedrijven.
Heeft u het bovenstaande schema goed doorlopen dan hoeft u niemand meer te vragen met welke rietdekker u het beste in zee kunt gaan!
U heeft verschil in werk gezien, maar ook in prijs.
U heeft een goed idee welk bedrijf bij u past.
U weet nu dat er een groot verschil in daken en service kan bestaan en dat goedkoop soms duurkoop zal zijn.
Zeker bij ambachtelijk werk op bestelling, en zelfs binnen de leden van één brancheorganisatie.